Khamis, 26 April 2012

KERUNTUHAN AKHLAK REMAJA ISLAM


Keruntuhan akhlak remaja masa kini bukanlah sesuatu perkara yang baru kita dengar. Perkara ini sudah lama terjadi dah lebih membimbangkan melibatkan anak remaja islam kita sekarang. Pengaruh budaya dari luar negara serta kehidupan yang terlalu inginkan kebebasan membuatkan anak remaja kita hanyut dalam keseronokan dunia dan lebih memburukkan mengabaikan kehidupan akhirat.
Cuba kita pergi meninjau di pasaraya. Kita dapat melihat kebanyakan remaja yang melepak disitu adalah remaja melayu. Ada yang berseorangan, dan ada yang pula yang bersama pasangan. Merokok, menyakat orang yang lalu lalang, berpelukan dengan pasangan adalah perkara biasa yang remaja kita lakukan semasa melepak. Dimana maruah serta iman remaja kita pada masa sekarang. Alangkah baiknya sepuntung rokok yang berharga 60sen itu disedekahkan kepada masjid atau digunakan untuk tujuan berfaedah. Dan alangkah manisnya jika remaja melayu menjaga akhlak dengan tidak berpelukan dan bercumbuan di tempat awam.
Budaya Skinhead, Punk bukanlah sesuatu yang asing bagi kita pada masa dulu. Skinhead(soldier kingdom individual nationalism hate ego and drug), merupakan satu kumpulan yang berasal dari britian. Kumpulan ini berperwatakan kemas seperti memakai boot tetapi mempunyai rambut pendek(botak) atau dikenali sebagai bonehead. Manakala punk(public enemy not kingdom) pula mempunyai imej rambut terpacak atau dikenali sebagai ‘spiky hair’. Jika kita lihat teliti betul-betul prinsip kedua-dua kumpulan ini, ia mempunyai konsep dan visi yang lebih kurang sama iaitu free sex, drunk and fighting. Maka tidak hairanlah kita ada remaja melayu yang mencontohi kumpulan ini. Sehinggakan ada ketua yang dilantik bagi memimpin kumpulan ini. Ketuanya adalah remaja melayu kita sendiri yang mengamalkan prinsip seks bebas, bergaduh dan minum arak. Sehinggakan setiap ahli anggota mesti mematuhi prinsip-prinsip ini jika ingin kekal di dalam kumpulan itu. Dan lebih hebat, pertarungan akan berlaku diantara kedua dua kumpulan ini sekiranya berlaku salah faham. Sudah terang lagi bersuluh perkara ini menyimpang dari ajaran islam yang inginkan keharmonian, tiada sengketa sesama muslim, tidak minum arak, menjauhi zina kerana perkara ini boleh menjatuhkan maruah islam.
Selain itu, gejala seks bebas semakin ketara diperkatakan pada masa sekarang. Malahan mereka sama sekali tidak malu berpelukan di tempat awam atau di taman- taman. Rapuhnya iman serta kurangnya didikan agama membuatakan mereka lebih hina dari binatang. "Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim . Hadis ini mengambarkan bagaimana manusia pada zaman sekarang bebas melakukan zina di merata-rata tempat sehinggakan mereka ini diibaratkan seperti keldai. Maka tidak hairanlah kenapa gejala pembuangan bayi semakin meningkat pada masa kini. Buang bayi semakin menjadi tabiat seperti buang sampah. Manusia sekarang seperti kembali kepada zaman jahil manusia terdahulu sebelum datangnya Rasulullah s.a.w membawa cahaya islam kepada mereka. Dah lebih teruk lagi, umat islam iaitu remaja melayu kita yang beragama islam melakukan perbuatan terkutuk ini. Si gadis terlalu percayakan si teruna dan kerana terlalu asyik bercinta mereka terlanjur sampai ke tahap paling keji iaitu zina. dan janganlah kamu hampiri zina, sesungguhnye zina itu perbuatan yg keji dan seburuk buruk jalan. Ayat al quran ini jelas membuktikan bahawa zina ini keji dan merupakan seburuk buruk jalan kerana banyak keburukan melalui perbuatan ini. Contonhya, semasa kita berpegangan tangan dengan yang bukan muhrim, hal itu dah jelas haram. Selepas itu berpelukan, berzina lagilah haram. Dan akhirnya lahirnya anak luar nikah. Kerana si lelaki tidak mahu bertanggungjawab maka si gadis pun membunuh bayi yang tidak berdosa itu. Sebab itulah ayt al-quran diatas mengambarkan mengapa zina merupakan perbuatan keji dah seburuk buruk jalan. Kita boleh lihat hal ini di dalam akhbar mahupun tv yang memaparkan bagaimana bayi-bayi tidak berdosa ini ada yang dibuang di dalam bakul sampah, disorok dalam tandas, dibuang di dalam longkang malah ada yang lebih hina dan keji adalah membakar mayat bayi itu. Dimana perikemanusiaan remaja muslimah kita sehinggakan perlakukan sebegitu rupa pada bayi mereka. Adakah mereka malu dengan bayi itu kerana bayi itu anak luar nikah, tapi mengapa mereka melakukan perbuatan terkutuk itu. Mengapa mereka tidak berfikir sebelum melakukan perbuatan itu. Kerana nafsu, manusia tewas dalam tipu daya syaitan. Alangkah sedihnya kita melihat anak gadis kita yang melakukan perbuatan ini, alangkah sedihnya Rasulullah s.a.w melihat umatnya pada akhir zaman ini. Dan ini merupakan salah satu petanda yang menyatakan bahawa kiamat itu semakin hampir.
Murtad atau lebih mudah kita fahami iaitu maksudnya keluar dari agama islam. Murtad dikalangan umat islam semakin menjadi jadi sekarang sehinggakan ada orang melayu hanya dalam kad pengenalannya sahaja menunjukkan islam tetapi identity sebenarnya murtad. Murtad bukanlah sesuatu perkara yang perlu kita pandang remeh kerana ini melibatkan maruah agama islam kita. Dan Allah s.w.t sama sekali umatnya mempersekutukannya. Dulu kita pernah digemparkan dengan isu Ayah Pin yang berlaku di jertih, Terengganu. Ayah Pin berjaya menggemparkan seluruh penduduk umat islam di Negara kita dengan mengaku bahawa dia adalah utusan akhir zaman. Dan lebih dasyhat lagi, beliau membina kerajaan beliau sendiri yang diberi nama kerajaan langit. Beliau telah mengubah hukum hakam yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t dengan mengatakan bahawa sembahyang itu sah hanya dengan niat sahaja. Dan di dalam zikir itu, hendaklah disebut dengan nama Ayah Pin. Yang lebih menghairankan, beliau mempunyai pengikut yang ramai sehingga ada pengikutnya yang berpendidikan university al azhar. Adakah pengikut beliau tidak mengetahui bahawa Nabi Muhammad itu utusan akhir zaman. Adakah kerana kejahilan mereka terhadap agama, mereka mengangkat orang yang jahil menjadi pemimpin mereka. Dan yang terbaru iaitu kisah seorang gadis perempuan yang sudah murtad dan secara terang-terangan menghina Nabi Muhammad s.a.w, Allah s.w.t serta umat islam iaitu sitt hajjah al wazura. Gadis ini begitu berani menghina rasul dan tuhan kita. Tidak takutkah beliau akan azab Allah s.w.t.
Bulan Februari merupakan bulan yang ditunggu tunggu oleh remaja. Pernahkah anda berjalan-jalan pada bulan Februari di pusat beli-belah, kedai-kedai buku, atau ke mana-mana sahaja dan cuba perhatikan di sekeliling anda, di dinding-dinding atau langit-langit terpampang gambar warna merah jambu, ada yang berbentuk dua buah hati jambu dan sebagainya yang pastinya akan mengundang pelbagai perasaan dalam hati. Memangnya, ada apa dengan bulan Februari ini, sehinggakan banyak terpampang gambar hati merah jambu? Di antara meriahnya warna merah jambu terpampang tulisan besar-besar ‘Happy Valentine Day’, di televisyen dan radio, majalah mahupun akhbar juga seolah-olah tidak ingin ketinggalan menampilkan iklan Hari Valentine, memanfaatkan isu ‘valentine day’ dengan menyelenggarakan pelbagai acara yang kebanyakkannya boleh merosakkan akhlak muda mudi dan para remaja. Apa yang jelas, Valentine Day bukan saja diraikan oleh para remaja, tetapi juga oleh para ibu bapa terutama di kota-kota besar seperti Kuala Lumpur ini. Maka penuh sesaklah restoran-restoran mewah, hotel-hotel mewah dan ruang-ruang mewah dengan acara memperingati kekasih dengan cara yang di luar batas-batas kehendak Islam. Pandangan Islam terhadap perayaan Valentine Day telah jelas haram dan terkeluar dari syariat Islam. Juga jelas haram dan membelakangkan syariat Islam mengenai aktiviti para remaja yang ikut-ikutan merayakan ‘valentine day’ dengan membabi buta, disertai aktiviti campur baur antara lawan jenis, dan perbuatan maksiat lain. Islam adalah akidah dan syariah, di dalamnya terkandung aturan seluruh kehidupan manusia. Tidak ada satu pun kehidupan yang tidak diatur oleh Islam, dan setiap Muslim wajib ‘mengikat’ seluruh perbuatannya dengan hukum syarak, diharamkan ia melakukan perbuatan tanpa mengetahui status hukumnya, sebagaimana kaedah fekah, mengatakan ‘al aslu fi al af’al ataqiyudu li al hukmi syar’i’ yang bermaksud ‘Asal (pokok/hukum) perbuatan itu terikat dengan hukum-hukum syarak.’ Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:
“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya.” (An-Nisa: 65)

Firman Allah s.w.t lagi yang bermaksud:

“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu daripada sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu. Jika mereka berpaling (daripada hukum yang telah diturunkan Allah), maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpakan musibah kepada mereka disebabkan sebahagian dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik.” (Al-Maidah: 49). Jelaslah daripada ayat-ayat di atas, setiap Muslim wajib mengikatkan seluruh perbuatannya dengan apa yang Allah telah turunkan dalam al-Quran dan Sunnah, dan dilarang keras kita mengambil hukum selain dari hal tersebut. Tidak dijadikan akidah Islam sebagai ikatan pemutus seluruh perbuatan manusia dewasa ini merupakan faktor kenapa ramai remaja sekarang terperosok dalam perbuatan haram, di samping itu ketidakfahaman mereka terhadap hal tersebut, dan budaya ikut-ikutan memainkan peranan ini. ‘Berkasih-sayang’ versi Valentine ini, haruslah diketahui terlebih dahulu hukumnya, lalu diputuskan apakah akan dilaksanakan atau ditinggalkan. Dengan melihat dan memahami asal-usul serta fakta pelaksanaan Valentine Day, sebenarnya perayaan ini tidak ada sangkut-pautnya sedikit pun dengan corak hidup seorang muslim. Tradisi tanpa dasar ini lahir dan berkembang dari segolongan manusia (kaum/bangsa) yang hidup dengan corak yang sangat jauh berbeza dengan corak hidup berdasarkan syariat Islam yang agung. Jika kita fahami nas-nas syarak dengan lebih mendalam, akan kita dapati aturan yang tegas terhadap masalah ini, antara lain firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mengetahui tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan diminta pertangggungjawaban.” (Al-Isra’: 36)’
Di sini amat jelas Valentine Day adalah budaya orang kafir, yang terang-terang kita dilarang untuk mengamalkannya. Dalam hal ini, kita dilarang menyerupai budaya yang lahir daripada peradaban kaum kafir, yang jelas bertentangan dengan akidah Islam, sementara yang boleh diambil daripada semua orang (termasuk kafir) adalah dalam masalah teknologi, budaya yang tidak lahir dari pandangan hidup mereka; seperti bahasa asing, menanam padi yang baik, membuat kapal terbang, komputer, kenderaan bermotor, kereta dan lain-lian lagi bahkan kita dituntut untuk mendalami ilmu-ilmu tersebut.Hal ini diperkuatkan dengan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:“Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk daripada golongan mereka.” (Riwayat Abu Daud dan Imam Ahmad daripada Ibnu  Umar) “Tidak termasuk golonganku orang-orang yang menyerupai selain golongan umatku (umat Islam).” (Riwayat Tirmidzi daripada Amru bin Syu’aib).Maka, sangat jelas kita tidak dibolehkan ‘tashabuh’, menyerupai, meniru-niru cara hidup orang kafir yang lahir dari pandangan hidupnya, sudah seharusnya kita tinggalkan semua budaya kufur tersebut jauh-jauh. Aktiviti muda-mudi ketika merayakan ‘valentine day’ juga banyak yang melanggar syarak, mereka melakukan aktiviti berdua-duaan/khalwat, antara berlainan jantina, saling bercumbuann, berpegangan tangan, kadang-kadang dilakukan secara ramai-ramai, bercampur gaul lelaki dan wanita yang bukan mahram, disertai dengan alunan muzik, saling rayu-merayu. Padahal sudah sangat jelas bahawa hukum asal kaum wanita dan lelaki adalah terpisah sebelum ada dalil / keperluan syarie yang menuntut bertemunya mereka, misalnya berniaga, bekerja, beribadah, menunaikan haji, solat, menikah, dan sebagainya. Itupun mereka harus memperhatikan syarat-syarat pergaulan / akhlak wanita berhubungan dengan lelaki, menutup aurat dengan memakai kerudung dan jilbab, tidak berdandan berlebihan, dan sebagainya. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa melakukan amalan yang tiada didasari perintahku (Quran dan Sunnah), maka amal perbuatannya tertolak.” (Riwayat Ahmad). Sesungguhnya, ikut merayakan hari ‘valentine’ adalah tindakan tercela, dan haram bagi kaum Muslimin untuk merayakannya. Valentine sendiri akar kemunculannya daripada orang kafir, Barat, lebih-lebih lagi kemunculan tersebut berasal daripada budaya Yahudi, maka sudah sepatutnya kaum muslimin wajar meninggalkan hal tersebut.
Dan akhir sekali adalah isu rempit. Mat rempit ini bukanlah sesuatu yang baru dalam dunia remaja. Mat rempit sudah diperkenalkan sejak zaman dulu lagi. Kita boleh tahu ketika menonton filem Azura dan gila-gila remaja dimana watak mat rempit dilakonkan oleh Jamal Abdillah. Tetapi dulu mat rempit kurang terkenal berbanding sekarang. Sekarang mat rempit seperti virus di dalam komputer. Begitu cepat bertambah bilangan ahlinya. Sehinggakan budak-budak yang masih bersekolah seusia tingkatan 1 sudah mula berjinak dalam lumba haram. Tidak lengkap bagi jiwa seorang mat rempit sekirannya hanya mempunyai motor tetapi tiada awek dibelakangnya untuk ditunggangi. Oleh itu lahirlah minah-minah rempit yang menjadi taruhan bagi sang juara lumba motor. Bukanlah sesuatu yang mustahil sekiranya kes jenayah rogol, kecurian, samseng jalanan adalah berpunca dari aktiviti yang tidak bermoral ini. Contohnya, di dalam akhbar mahupun media elektronik melaporkan setiap minggu pasti ada kes kecurian motosikal. Bukanlah keseluruhan melibatkan mat rempit dalam kes kecurian ini, tapi ada segelintir mereka yang terlibat dalam aktiviti kecurian ini. Ini merupakan perkara yang perlu ditegah kerana ia melibatkan anak-anak generasi muda kita sekarang. Bagaimana sekirannya anak kita yang terlibat dalam kes lumba haram dan kecurian motor ini, dan sekiranya tertangkap oleh polis dan dipenjarakan, betapa gelapnya masa depan anak-anak remaja kita.
Oleh itu, semua pihak mestilah bergabung tenaga dalam memastikan remaja melayu, remaja muslim muslimah kita tidak terpengaruh dengan anasir-anasir jahat zionis yang ingin melihat umat islam berpecah belah dah kufur kepada Allah s.w.t. Kerana sesungguhnya kiamat itu pasti ada cuma masanya kita saja tidak mengetahui bila. Dan alangkah ruginya kita sekiranya kita tidak sempat bertaubat ketika kiamat itu tiba. Sesungguhnya kita tergolong dalam golongan-golongan yang rugi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan